Joan Baldoví i Roda, diputat de Compromís a les Corts Generals

En dos anys el PP farà vacances”

Joan Baldoví és el primer representant de l’esquerra valencianista a les Corts Generals des què s’instaurà la democràcia. Veí de Sueca, mestre d’escola i polític. Fou alcalde del seu poble pel BLOC entre 2007 i 2011, quan es convertí, gràcies a 125.150 vots, en el representant de la Coalició Compromís al Congrés dels Diputats.

Carolina Martínez / València

Què es sent al ser el primer diputat que representa a l’esquerra nacionalista valenciana, des de la restauració democràtica?

Sobretot, una gran responsabilitat. El dia que entres a aquell edifici i trobes a tots aquells que ixen a la tele i anomenen el teu nom, sents un nuc en la panxa.

El primer que et planteges és que no pots fallar a la gent que ha confiat en tu. Has de fer la teua feina en dignitat i intentar obrir un camí; perquè crec que estic obrint un camí que recorreran altres valencianes i altres valencians. I espere que tant si vaig jo com si no, que a les properes eleccions no en vaja només un, perquè ara faig de “xico para todo”.

Creu que els mitjans de comunicació valencians li donen el recolzament que mereix com a únic diputat valencianista al congrés?

Els mitjans públics no. I els mitjans privats, hi ha casos que sí, i hi ha casos que no,però en definitiva, una empresa privada pot fer amb els seus diners el que crega, per tant ahí no tinc cap crítica.

On sí tinc crítica forta és amb els mitjans públics. No pot ser que Canal 9, que té una delegació a Madrid, em fera una entrevista el primer dia que vaig entrar al Congrés, i hagen passat vora a dos anys fins que em fera la segona entrevista.

Canal 9 està pagat pels impostos dels valencians, i eixos son també els de la gent de Compromís. Crec que Compromís té un pes a la política valenciana que s’ha de veure reflectit als mitjans de comunicació.

Creu que el canvi d’imatge de Canal 9 és merament un llavat de cara, o que apostaran per convertir-se en un mitjà de comunicació plural?

Davant el que ha sigut Canal 9 fins ara, jo he sentit moltes vegades pena, decepció i ràbia. Decepció i pena perquè confiàvem en què eixe podria ser un instrument de redreçament del nostre país, de contribuir a la revalencianització, i ser un instrument útil al servei del nostre poble. Però ha sigut un instrument útil al servei del Partit Popular.

A mi m’agradaria pensar que començarà a ser un instrument útil al servei del poble valencià i no de un partit, i serà un mitjà plural. El temps llevarà o donarà raons. En tot cas, com que en dos anys, el PP farà vacances, des de Compromís apostarem perque siga un mitjà al servei del poble valencià i de la pluralitat.

Quin candidat/a a la presidència valenciana creu que afavoriria a la coalició davant les eleccions de 2015?

Jo crec que Mónica Oltra i Enric Morera són dos persones molt diferents. Mónica Oltra és un animal polític de primera ordre, és una persona que desperta passions allà per on passa; i Enric Morera representa la força d’una persona que ha treballat allò que no està escrit, ell ha apostat molt a nivell personal i fins i tot amb la seua butxaca.

Ambdós reuneixen les condicions perfectes per ser un bon president o presidenta de la Generalitat i els militants diran qui volen que encapçalen la llista. Els dos em semblen persones excel·lents per dirigir este país.

Amb la proximitat del 9 d’Octubre, PP va organitzar un acte d’exalçament valencianista ¿Quina opinió li mereix això?

Crec que el Partit Popular com veu perillar la seua majoria, està intentant, d’una manera absolutament patètica, reobrir guerres de les que els valencians ja fa temps que ens hem oblidat i volem oblidar-nos. Fa intents de reobrir aquella batalla de València que tants esforços ens ha fet perdre als valencians. Perquè allò només va servir perque siguem el país més endeutat, per renta per càpita, per tindre un finançament injust de manera que fins i tot ells després de 30 anys estan reconeixent que no podem viure així.

Eixos són els temes que ens han de preocupar. La batalla decisiva és un bon finançament i una llei electoral justa que permeta que es reflexe la diversitat del poble valencià i no el que estan fent ells, que posen de manera patètica cortines de fum.

La frase carismàtica que va dir el nostre president, ho resumeix tot, aquella de “Solo me falta acostarme con Montoro”. Això resumeix en una sola frase el nivell d’ineptitud, d’inutilitat i d’inoperància. Amb això diu “no soc capaç de treure un finançament just per al meu país.

Les últimes enquestes de El País mostren un clar avantatge de l’esquerra valenciana davant els partits de dretes. Si els resultats foren com el sondeig indica ¿Com reaccionaria Compromís davant l’opció de governar en tripartit amb PSPV i EUPV?

És prompte per parlar d’això. El que sí que crec que la gent no entendria, és que el PP tornara a governar sense tindre majoria. Per tant, a partir d’ahí, Compromís el que ha de procurar és tindre la suficient majoria per poder governar,a això és al que aspirem.

Treballem amb tranquil·litat i amb fermesa, i a l’endemà de les eleccions tindrem una feina brutal per veure com es decideix el govern.

Creu que València està preparada per ser governada amb tripartit?

Home, i tant. Per tripartit o per Compromís. València està preparada per a què governe Compromís, tant en la ciutat, com en la Generalitat.

Compromís compta amb enquestes internes que donen algun resultat diferent?

Sí, en tenim que donen un resultat encara més esperançador per a nosaltres, però… ull! Les enquestes són estats d’ànim en un determinat moment, i per tant hem de treballar. L’èxit no s’improvisa, com va dir Picasso, “L’èxit, que et pille treballant”.

La seva bona relació a nivell estatal amb Izquierda Plural, condicionarà cap a millor la relació Compromís – EUPV?

En política és molt important tindre bones relacions, perquè facilita molt les coses. Jo tinc bona relació amb Ricardo Sisto i amb Ximo Puig, i crec que això és important a l’hora d’arribar on s’arribe, unipartits, bipartits, a tripartits o quatripartits, perquè poden entrar més opcions…

Es agosarat voler anar més enllà, però insistixc en què la bona relació personal ajuda molt a l’hora de fer política.

Creu que hi ha possibilitats d’un avanç electoral al País Valencià?

Hi ha dos casos paradigmàtics d’avançament d’eleccions en els últims temps, el d’Astúries i el de Catalunya. En els dos casos els partits que estaven governant han sigut castigats.

Jo pense que ara com ara, com estan ixint les enquestes, el president Fabra i el Partit Popular no crec que tinguen massa ganes d’avançar les eleccions. Pense que esperaran a vore si millora la situació econòmica general de tot l’Estat i a vore si això els pot donar una espenteta.

Però crec que el temps de les espententes per al Partit Popular ja han passat, i estic segur que el Partit Popular no governarà el meu país en les pròximes eleccions.